Ancher..anak buah kesayangan

Monday, February 9, 2009

Keningau Kini

Keningau Bandar Bersejarah.."Kunun la"









Inilah satu-satunya Pawagam keningau yang dahulunya boleh memuatkan hampir 100 – 200 orang dalam satu-satu masa, mengikut cerita pawagam keningau ini telah terbakar, dan terus dibiarkan begitu sahaja sehinga kini, bayangkan paling terakhir saya sempat menonton wayang di pawagam tersebut pada usia 6 tahun. Selepas itu pawagam ini dibiarkan antara 20 – 30 tahun lamanya sehinga kini, bekas bangunan Pawagam Keningau atau panggung wayang Keningau yang terlalu usang ini mungkin telah menjadi tempat pembiakan anak ular atau yang sejenis dengannya, bukan itu sahaja, di setiap penjuru bangunan ini adalah tempat penjualan rokok “Batang-Batang” oleh PTI, dan ini akan terus menjadi tanda tanya kepada penduduk Keningau, mengapakah bangunan yang terletak di tengah2 bandar ini masih dibiarkan sehinga kini, dan di hiasi dengan rumput-rumput, lalang, yang hidup subur, mungkin kah bangunan ini mahu dijadikan tugu peringatan ataupun seperti bangunan A’ famosa di melaka.?

14 comments:

RoNN February 9, 2009 at 4:01 PM  

Itu karaja Majlis Daerah Keningau tu...dorang tu karaja tidur saja baitu...tunggu ada komplen dulu baru pura2 buat karaja...

Malaikatsesat@Bentara Sakti February 11, 2009 at 10:58 AM  

alamak... sia pernah menonton juga wayang di panggung ni duulu. Beberapa kali. Pas tu, lingkup panggung ni AKA gulung tikar.Fasal banyak sangat pusat MTV dan panggung mini yang beroperasi tanpa lesen... atau yang ada lesen tapi tipu punya di Keningau. Kebanyakannya dioperasikan oleh PTI khasnya dari filipina.... Entah di mana silapnya, MDK macam tutup mata-tutup telinga saja.Selain sebab tu, perkembangan dunia digital yang sangat mendadak menyebabkan urang Keningau semua lebih suka tengok Video atau VCD dengan cara menyewa... pas tu duduk syok sendiri di rumah. Boleh tengok puas-puas. Kadang-kadang yang XXX pun ada di kasi sewa. Hal inilah yang menamatkan terus riwayat hidup Panggung Wayang di Keningau tu... kecian dia. Sekarang ni pula, jangankan VCD... DVD cetak rompak pun dijual secara meluas di mana-manapun. Siapa jual? PTI juga.... nampak gaya dorang nilah yang tukang kasi rusak urang Keningau ni... Tapi apa boleh buat. Sekarang ni sudah jadi parah. Susah sudah mo kasi henti. Lagi pula, orang tempatan AKA orang kampung sendiripun tidak kisah. Masih membeli AKA bagi sokongan moral dan kewangan kepada dorang... seolah-olah begitu bah tu. Jadi, apa yang kita boleh buat? Kempen: STOP BUYING AND THEY WILL STOP SELLING!.....
Kempen kawan-kawan kita di kalangan anak muda.. sebab golongan inilah yang paling ramai membeli. Beli yang ORI... kununlah. Tapi susah juga kan, coz yang ori pula terlalu mahal dan susah mo dapat. Alamak... masuk topik lain pula.

didiroy February 11, 2009 at 12:04 PM  

kurang sambutan bahh saya rasa, sbp anak2 muda dulu semua kebanyakan merantau untuk mencari sumber rezeki..so golangan berumur mana minat mau tingguk wayang..

@sRyEn February 13, 2009 at 3:46 PM  

roy, kalau ko pikir pasal masa depan panggung wyg ni, bagus ko gotong royong bersihkn nya.hahahaha

ocoi February 14, 2009 at 1:57 AM  

Ocoi pun sempat tonton wayang lagi tau di panggung itu.Time tu baru mula2 berkenalan dengan keningau (1994).Itupun sekali ajalah.Sepatutnya biarkanlah panggung itu terus dioperasikan, setidak2nya jadi bangunan bersejarah di keningau. Tapi siapa lagi mau masuk sana kalau wayang yg dihidangkan da lama keluar klonnya dan da berulang kali ditonton oleh masyarakat keningau. Apapun itulah yang dikatakan peredaran waktu,yang lama terus berlalu walaupun belum pasti ada gantinya yang 100% baik punya. Kecanggihan teknologi semasa menelan semuanya..termasuklah aktiviti menonton wayang yang dah dianggap klasik. Kecanggihan juga banyak menghasilkan barang tiruan yang amat jauh dari ori kualitinya.Namun masyarakat kita khasnya pribumi tetap memilihnya kerana atas dasar, sama juga lebih murah, yang penting ada. Tapi jarang yang menyedari natijah atau dampaknya. Siapa yang mengaut keuntungan dari sikap masyarakat ini?? Si org yang datang dari sebrang, yang datang sehelai sepinggang pulang dengan sedulang wang emas dan gelang emas, esok datang lagi tekengkang2 kerana mereka pemegang lebih dari satu kewarganegaraan yang juga bukan ori.Mcm keluar tajuk plakan? tak pa.memang sya geram tengok orang seberang yang sudah menengelami pribumi di pekan itu.

Lala February 14, 2009 at 11:01 AM  

adei...sy yg pnddk kelahiran keningau pun inda perana masuk 2 pnggung..ciannya amu nakatapun..slu aja limpas talib nga tia tecuba..hahaha..bgus2 gia tu kumin derang..rasanya ..conclusion dia...suma tak puasati ma PTI...hahaha...MDK ni mo tngu kana tukul dlu baru momurimon torualan tulu..ramai jg geng karas sy d MDK..rsanya sy tau serba sdkt pergerakan derang..hehehe

vinceancher February 14, 2009 at 12:21 PM  

mau pukul-pukul pantat tu MDK bah,supaya diorang rajin,kalau tak minum saja..hahah

RoNN February 15, 2009 at 8:14 PM  

teruknya staff MD Keningau!!!!!!

Malaikatsesat@Bentara Sakti February 18, 2009 at 11:15 AM  

Selagi ada campurtangan politik dalam soal pengisian dan pelantikan pegawai dan kakitangannya... selagi itulah tidak akan ada kualiti "profesionalisme" dalam perkhidmatan mereka... percayalah! bukan mencerca, tetapi inilah realitinya.

nAtOzz May 12, 2009 at 8:58 PM  

ya ba 2 panggung 2...yg byk p tingu pun yg dulu-dulu 'om' sja yg byk p tingu sy org kgu pun tida pernah msuk sna limpas sja la...haha

Onea|| June 24, 2009 at 10:07 PM  

uiiii nah...bru jmpa keningau kini nie...

jn blang mdk ja..i2 plis yg berkenaan pn ptt dislhkn jgak...semua pok jua 2...spttnya utk kekalkn ekonomi mju d kgau kta prlu ambik thu tntng yg mguntungkn mcm 2 pwgam usang...ini,urg ada show wyang bru,dorg kc can tu PTI cri duit...pttnya tngkap!!!oya,1 lg..pwgam usang 2 rmah smpah yg pling indah....

abuiyakuza September 1, 2009 at 5:54 PM  

tenang aja kerabat org2 kgau..jan turus2 kc salah pihak bkuasa.apa jg mau kelam kabut mau bt new building..kc 'out of service' lu ne pilak2 terhormat kan? klu bt awal2 nt kelak teda jg chance ORANG KITA pi tgk di panggung wayang baru.paling2 dr tukang mop smpi pnjual tiket BUKAN orang kita.palis2 kgau jd bandar jakarta fc..amaa eparrrree..masaga ka kia?

Kin Hau June 3, 2010 at 10:35 AM  

Byk lipas punya panggung...

TADIKA September 4, 2010 at 2:52 PM  

Hentam lah bukan kerja saya diorg punya kuasa, diaorang punya tau silap-silap melibatkan udang di sebalik mme Kn

  ©Template by Dicas Blogger.